Chybně nastavená dieta

Chybně nastavená dieta

Chybně nastavený dietní režim a jeho dopady

špatná dieta

Často se setkáváme s klienty, kteří nám předloží svůj dietní plán, který jim byl sestaven na míru nějakým „profesionálem“. Několikrát se nám již stalo, že jsme od dvou různých klientů dostali k vidění dietní plán, který byl naprosto stejný. Cílem tohoto článku není upozorňovat na podvodníky, ale informovat co se děje, pokud není dieta připravena vám na míru.

Představme si jedince s běžnou, mírně oplácanou postavou, nesportovce se sedavým zaměstnáním.

Rozhodne se svůj vzhled změnit a začne se sebou něco dělat. Jeho hlavním cílem je redukce tělesného tuku. Začne navštěvovat posilovnu, projde si instruktážní videa a zakoupí si dietu od třetí osoby na základě reklamy, „zhubněte 5 kilo za 14 dní“.

Dietní režim, který obdrží, není plně optimalizován a vychází z předpřipravených dietních plánů. Jak již reklama napověděla, jedná se o velmi drastickou dietu. Energetický příjem z potravin nastavených na den nepokrývá ani energii bazálního metabolismu nesportovce.  Ve skutečnosti je to cca 65-70% bazálního metabolismu.

Motivováný začátečník, který si koupil jídelníček, najede skokově na zakoupený dietní režim a do toho začne 3x týdně navštěvovat posilovnu. Důsledkem pravidelného cvičení, které vede k zvýšení energetického výdeje za celý den, a extrémní kalorické redukce, jde tělesná hmotnost rapidně dolů. Postupně se úbytky na hmotnosti zpomalují, až se zastaví úplně. Vyčerpaný organismus si, v podobě vlčího hladu a neskutečných chutí, žádá energii. Tělo si je velmi dobře vědomo, ze kterých pokrmů získá velký přísun rychlé energie, tedy v podobě jednoduchých cukrů a právě ty si žádá. Chuť je tedy na potraviny, o kterých ví i obyčejný člověk, že nejsou dietní ani zdravé. Dorty, Coca-Cola, pizza, hamburger a další „čuňárny“, které jsou sice kaloricky vydatné, ale výživové hodnoty nejsou zrovna ideální. Potřeba energie je však tak silná, že to nejde vydržet a původně odhodlaný jedinec si něco dá.

Co se v těle odehrálo?

Příjem energie ani zdaleka neodpovídal energetickému výdeji. Během redukce hmotnosti tedy došlo k úbytku tkáně tukové, ale i svalové. Tento začátečník si snížil hodnotu bazálního metabolismu a tím i schopnost pasivně pálit tuky.  Tělo se uvedlo do „nouzového režimu”, kdy bralo energii, kde se dalo s vědomím, že energetický přísun z diety nepokryje ani zdánlivě výdej během dne. Na základě této skutečnosti rostla chuť po nasycení energií, až to bylo k nevydržení a do těla se naráz dopravilo extrémní množství energie z „čuňárny“.  Část zdrojů tělo převedlo do podoby svalového glykogenu – okamžitého zdroje energie, část vyhranilo na obnovu poškozených svalových tkání, ale opravdu pouze minimum. A zbytek energie byl, jako obrana těla, přeměněn na tuk z obavy, že by se vyhladovění a energetický výdej cvičením, mohl opakovat.

A co dál? Celý cyklus se opakuje, protože motivace je vysoká. Úbytek váhy už není nikterak rapidní, tuková tkáň nemizí, ale svaly ano. Po čase takového cvičení a stravování to omrzí i sebevíce motivovaného člověka.

Výsledkem diety je to, že člověk snížil svůj bazální metabolismus v důsledku snížení množství svalové hmoty a hmotnosti celkově.

Pokud se teď vrátí k původnímu způsobu stravování, čeká ho jojo efekt, při kterém přibere více, než měl před celou dietou. Důvodem je pokles bazálního metabolismu,schopnosti těla využívat energii bez tělesné aktivity, způsobený snížením množství svalové hmoty spojený s návratem k běžnému způsobu stravování.

Zkušenost začátečníka s dietou byla otřesná, fitcentrum již nenavštíví a pasivně vyčkává, až se projí k některému z metabolických syndromů jako zbytek populace.

Pokud se i Vám toto stalo, napište nám do redakce info@fittideacademy.cz , zašlete nám svou špatnou zkušenost s výživovým plánem a mi vám na oplátku pošleme slevový kupón na naše dietní plány, případně vám pomůžeme najít jinou cestou.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *