Jiří Š., cesta na prkna, díl č.1

Jiří Š., cesta na prkna, díl č.1

Nová rubrika, „naši klienti“ s sebou přináší i novou tvář Fit Tide, kterou Vám touto cestou chceme představit.Je jí nadějný mladý (narozen 1993) budoucí kulturista, Jiří Š.

Jirka je spolumajitel vyhlášeného řeznictví v Kačici, pracuje jako trenér fotbalového družstva dorostu a starších žáků v Tuchlovicích.  Cvičí celkem 6 let, v současné době v posilovně Dream Body Fitnees v Kladně, kde jsme se i seznámili.

Když jsem mu vyprávěl o projektu Fit Tide, který připravujeme, byl nadšený a chtěl vědět víc. Čas běžel, na projektu se pracovalo a v posilovně jsme mezi vlastními tréninky vždy jen prohodili pár vět o tom, co se připravuje a kdy to celé asi bude hotové. Neutekla dlouhá doba a Jirka  mne oslovil s žádostí, zda bych ho byl schopen připravit na soutěž v kulturistice někdy na rok 2018 – jaro nebo podzim.

Vzhledem k tomu že vím, jak dře a viděl jsem jeho odhodlání, ani vteřinu jsem neváhal a řekl, že to pro něj rád udělám. Sjednali jsme si osobní schůzku, kde doladíme podrobnosti.

Vstupní konzultace

Vstupní konzultace proběhla 5.5.2016 ( z tohoto data jsou i níže přiložené fotografie aktuální formy). S Jirkou jsem chtěl probrat úplně vše, co jsem považoval za důležité pro naší další spolupráci. Důkladná vstupní konzultace proběhla včetně standardních otázek typu, jak je vysoký, kolik váží a co dělá za práci. Zajímal mě i jeho denní režim ve všedních dnech a o víkendech, kdy vstává, kdy jí, v kolik chodí spát. Další, co mne zajímalo byl aktuální tréninkový a stravovací plán, čím si v historii prošel a jak mu to vyhovovalo. Řešili jsme zda bere dlouhodobě nějaké léky, jaké má problémy s pohybovým aparátem a zda prodělal nějaké operace, popřípadě zda má nějaké alergie na potraviny. Jiří mi řekl, že byl na dvou plastikách křížového svalu v pravém koleni (po těžkém úrazu, kvůli kterému skončil svou fotbalovou kariéru). Koleno se dle jeho slov čas od času ozve, hlavně při dřepech, když jde koleno do příliš ostrého úhlu při hlubším dřepu. Druhý zdravotní problém, který zmínil byla bolest při tlakových cvicích na prsa a ramena v levém rameni.

Výše zmíněné informace jsou pouze ty nejdůležitější, ale celá konzultace byla velmi dlouhá a důkladná. Na závěr jsem si Jirku chtěl diagnostikovat, požádal jsem ho ať se v šatně svlékne do spodního prádla a důkladně si ho prohlédl také proto, abych věděl jak sestavit tréninkový plán, na co se zaměřit a na čem musíme zapracovat.

Diagnostika pohybového aparátu:

Po krátké prohlídce jsem měl jasno. Jiří má ploché nohy, výrazně přetíženou levou stranu zad, kdy vzpřimovače levé strany jsou o dost větší než vzpřimovače na straně pravé. Pravděpodobně je to následek úrazu kolene v kombinaci s Jirkovým zaměstnáním a faktem, že je pravák. Ramena měl v lehké protrakci a kosti pažní (humery) ve vnitřní rotaci. Z mého pohledu bylo velmi zásadní ochabnutí břišní stěny s lehce vypouklým m. obliqus externus (vnější šikmé břišní svaly) a úplně vyřazeným m, transversus abd.(přičný sval břišní). Pánev vtočená do anteverze s bederní hyperlórdózou jsou pravděpodobně následky Jirkovy fotbalové kariéry  z mládí, která vedla ke zkrácení kyčelních flexorů (m. iliopsoas).  Z popisku výše to může vypadat, že má Jirka hodně posturálních problému, ale faktem je, že těmito patologiemi trpí velká část populace. Zásadní je fakt, že Jirka se rozhodl své neduhy zlepšit.

Z hlediska kulturistiky:

Svalový rozvoj dobrý, Jirka je něco mezi endomofem a mezomorfem, podkožní tuk se ukládá rovnoměrně, svalový rozvoj výrazný, krátké pažní kosti, krátký krk, široká stavba ramen. Opticky působí mohutně. Ramena má velká, velké ruce, velké nohy, záda lehce zaostávají proti ostatním partiím. Předpoklady pro kulturistiku tu jsou.

Podklady pro sestavení tréninkového plánu mám, podklady pro sestavení dietního programu rovněž. Nezbývá než se pustit do práce.

Trénink sestavím pro trénování 5x týdně. Do splitu zařadím 2x týdně záda (jednou v týdnu na hloubku, podruhé v týdnu na šířku širokého svalu zádového (m. latissimus dorsi) ), každý trénink budeme pracovat na hlubších vrstvách břišního svalstva – CORU a to s důrazem na správnou techniku a aktivaci příčného svalu břišního (m.transversus abd.) a vnitřních šikmých břišních (m.obliqus internus). Přímý sval břišní (m.rectus abd) zapojíme pouze 1x do týdne v celé jeho délce.  Před každými dřepy budeme pracovat s klenbou chodidla pro maximální aktivaci a zařadíme cviky, jež  uvolňují vnitřní rotátorovou manžetu kvůli mírné protrakci ramen a hlavně kvůli bolesti v ramenním kloubu.

Dietní program bude nastaven pro tréninkový den, netréninkový den a volnější „víkendy“. V dietě si „pohrajeme“ s makry. Důvodem je vytvoření prostoru pro maximální flexibilitu metabolismu, které nám do budoucna výrazně usnadní regulaci podkožního tuku.

Níže naleznete přehled Jirkových fyzických údajů, soupis maximálních vah, kterých dosáhl před navázáním spolupráce a fotky pořízené před naším prvním tréninkem.

Fyzické údaje:

Tělesná hmotnost: 117,5 kg
Výška: 186 cm
% tuku: 23-24% (odhad)

Maximální zvednuté hmotnosti:
Mrtvý tah: 208 kg – 4 opakování
Bench press:  138 kg – 4 opakování
Dřep: 198 kg – 4 opakování

Hlavní cíle do budoucna jsou jasné. Shodit tuk a podívat se jak na tom Jirka svalově bude. Zamakat na šířce zad. Pomoci mu od bolesti ramene, zamakat na klenbě nohy a hlavně na břišních svalech a hlubších vrstvách břišního svalstva. Postupně se budeme pokoušet uvolňovat flexory kyčlí. Uvidíme jak nám to půjde, držte palce.

Pokud se Vám článek líbí, těšte se na druhý díl, kde budete mít možnost shlédnout Jirkův pokrok (pokud nějaký bude :-)) a budete moci zhodnotit, zda se nám daří plnit naše stanovené cíle. Držte nám palce! 🙂

 

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *