Trend moderní doby – fitness životní styl

Trend moderní doby – fitness životní styl

 

Určitě si každý všiml, že kolem nás neustále přibývají lidé, kteří pravidelně navštěvují posilovnu, chodí běhat, plavat, jezdí na kole nebo zkrátka sportují. Občas se zmíní o nějaké nové dietě, kterou zkouší nebo naťuknou téma, týkající se potravin a jejich vlivu na zdraví.  V okolí se otevírají nová sportoviště, posilovny. Na trh vstupují nový výrobci suplementů, zdravé výživy, produktů, kteří nešetří superlativy jako je „bio, non GMO, glutenfree, natural a organic“, spouští se stále nové fitness projekty, na YouTube prezentují sportovci své zkušenosti a rady.  A člověk je doslova zahlcen informacemi z různých směrů, často dosti protichůdných. Jedno je jisté, pokud se sebou chcete něco dělat, je právě teď ten vhodný čas. Uvidíte, že nejde pouze o módní výstřelek, ale že se po této změně budete cítit mnohem lépe.

Žít fitness není pouze móda

Kladli jste si někdy otázku, kde na to lidé ve vašem okolí berou chuť a čas? Přeci by po náročném dni bylo příjemnější ležet doma před televizí nebo se bavit s přáteli někde v restauraci na zahrádce. Žit fitness život plný pohybu a zdravé stravy není pouze módní záležitost. Jde o řadu biochemických procesů ve vašem těle, které vás doslova rozzáří. Benefitů, které s sebou správné cvičení a zdravé stravování přináší je celá řada. Pokud vás nepřesvědčí skutečnost, že během krátké doby uvidíte změnu na své postavě vy vaše okolí, pak by vás mohla přesvědčit následující fakta:

  • Úleva od bolestí:
    • Zad – často vyskytující se bolest především u lidí se sedavým zaměstnáním. Velmi snadno napravitelný problém. Kompenzační cvičení s vhodným osobním trenérem nebo podle našich videí na YT kanále. Vhodným posílením břicha, především hlubších vrstev, dochází k úlevě od bolesti během prvního týdne.
    • Hlavy – Příčin bolestí hlavy může být hned několik, dehydratace, nedostatek minerálů…. Nebo například stresem v práci kombinovaným s prací na PC s nevhodně nastavenou výškou monitoru nebo práce na notebooku, následný předsun hlavy, opora loktů o stůl. Předsunutí hlavy může obratli C1 A C2 (atlas a axis) lehce zaškrtit cévy zásobující mozek krví, v kombinaci se stresem, který může aktivovat vrchní trapéz a cévy zaškrtit ještě více, jsou častým spouštěčem bolesti hlavy a ta se stává chronickou.
    • Další bolesti – Vhodným kompenzačním cvičením lze upravovat posturální problémy sportovce a předcházet tak bolestem pohybového aparátu.
  • Kombinace pohybu a zdravé stravy s dostatkem vlákniny s sebou přináší zkvalitnění peristaltiky střev a s tím pravidelnou stolici.
  • Anti-Aging efekt – už jste slyšeli o anti-aging efektech zdravého jídla a správného cvičení? Ne?
    • Cvičením dochází k stimulaci růstového hormonu a dalších hormonů, jež udržují vaše tělo v optimální kondici. Zlepšují kvalitu kůže, vlasů, nehtů, zraku, spánku, a mnoho dalšího. Mimo jiné je zodpovědný i za metabolizaci tukových tkání. Za zmínku stojí fakt, že s věkem produkce  růstového hormonu klesá. Čím méně ho máme, tím rychleji stárneme. Cvičením ubývání růstového hormonu významně zpomalíte.
  • Další hormonální vlivy cvičení
    • Zvýšení citlivosti na inzulín – Snížení rizika metabolických syndromů, především cukrovky 2. typu.
    • Serotonin a dopamin – hormony štěstí, které vám doslova zvednou náladu během pár minut fyzické zátěže. Proto je při sportu obvykle velmi dobrá nálada mezi všemi zúčastněnými.
  • Zlepšení kondice, fyzické síly a výdrže
  • Zrychlování metabolismu, zflexibilnění metabolismu – schopnost těla pracovat s různými substráty, z nichž přijme energii. Snadnější regulace hmotnosti a množství podkožního tuku.
  • Při vhodné dietě a kalorické restrikci – optimalizace genové exprese
  • Kvalitnější spánek
  • Zvýšení sebedůvěry a zlepšení psychického stavu.
  • Mnoho dalších benefitů.

Jak tedy začít

To, že tento článek čtete, je už vlastně začátek vaší cesty.  Pokud jde o návštěvu posilovny, nezbývá než si vzít věci a do nějaké vyrazit. Nebojte, už to není tak jako před 15-20 lety, kdy v posilovnách byly převážně přerostlí upocenci, jež křičeli na celou posilovnu. S největší pravděpodobností v posilovně potkáte své přátele. A pokud ne, pak si tam nové najdete

Jak vybrat posilovnu?

Při první návštěvě fitness centra je vhodné koupit pouze jednorázový vstup. Co kdyby se Vám tam nelíbilo? Základní pravidla pro výběr posilovny už jsme si osvětlili v samostatném článku. Zde je malá rekapitulace :

  • Kvalitní personál – za svou více než desetiletou praxi ve fitness jsem se setkal s posilovnami, kde se na vás už od vchodu tvář jako byste je obtěžovali. Takovým je lepší se obloukem vyhnout. Není dobré se nechat odradit od cvičení hned při první návštěvě posilovny.
  • Kvalitní trenér, který vám pomůže a poradí – alfa a omega každé posilovny jsou trenéři, jež v posilovně trénují. Špatný trenér, který neví, co dělá, vám může velmi výrazně uškodit a posturální problémy, které z běžného života máte, vám ještě prohloubí. Praxe je taková, že málokterý trenér umí… Toto téma považujeme za velmi důležité, proto mu je také věnován celý článek.
  • Kvalitní zařízení
    1. Moderní stroje zaměřené na různé partie
    2. Dostatečné množství činek a závaží
    3. Funkční zóna, s pomůckami na cvičení – TRX, BOSU, Flowin, míče, lana atp. Tyto pomůcky jsou nejlepší pro kompenzační cvičení, tedy pro cvičení, které vám pomůže od problémů a bolestí.
    4. Kardio zóna – od rotopedu, přes běžecký pás, v lepších posilovnách nechybí například stepper, cross trainer, veslovací trenažér atp. Čím více možností, tím lépe, protože každý stroj je vhodný pro jiného klienta. Při špatné volbě by mohlo docházet k prohloubení patologií, které si s sebou klient přinesl. Je vhodné tedy volit zařízení, které kompenzuje běžný život. Více v článku věnovaném kardiu.
    5. Čisté prostory – čisté šatny, toalety a sprchy, teplota odpovídající hygienickým předpisům. Čistota je v posilovně velmi zásadní, během dne se na sportovišti vystřídá velké množství zákazníků. Zní to možná banálně, ale toto je často přehlíženo. Setkal jsem se s posilovnami, kde při dešti tekla voda ze stropu, rostla plíseň po zdech nebo zde v zimním období bylo 13°C. Podotýkám, že ve všech případech se jednalo o jinou posilovnu.
    6. Dostatek zrcadel – ne proto, abyste se mohli prohlížet a fotit. Ale abyste viděli techniku, jakou cvičíte, pokud jste bez trenéra. I tak doporučujeme využívat služeb osobních trenérů nebo alespoň partnera, který na vaši techniku dá pozor za vás, pokud jste se rozhodli cvičit podle videí na YouTube kanálu FitTide.

Co si s sebou vzít

Do posilovny si s sebou sbalte:

  • Dva ručníky –  jeden na lavičky a stroje pod sebe. Druhý čistý do sprchy, pokud ji hned poprvé využijete, případně ještě pantofle do sprchy.
  • Čisté tričko – sportovní funkční nebo běžné bavlněné.
  • Tílko – někteří jej nosí pod tričko.
  • Kalhoty – dámy legíny nebo tepláky. Muži tepláky nebo kraťasy.
  • Vhodnou čistou sportovní obuv – v žádném případě si jako obuv do posilovny neberte pantofle nebo žabky. Vystavíte riziku úrazu pouze sebe. Navíc je dost možné, že vás v této obuvi ani nenechají cvičit.
  • Nezapomeňte na pití – vhodná je čistá voda nebo hypotonický iontový nápoj. Minerálky s vysokým obsahem hořčíku jsou nevhodné. Hořčík má sedativní účinek. V každé posilovně je možnost si nápoj koupit.

Jak cvičit a co dělat?

Speciálně pro tyto účely máme na sociální síti FitTide vyvinutý systém pro přípravu personalizovaných tréninkových plánů od úrovně absolutních začátečníků až po zkušené sportovce.

Kdy se dostaví první výsledky

První změny lze pozorovat cca po čtvrt roce. Samozřejmě, trénink je vhodné podpořit i správným dietním plánem. Pokud nevíte jak začít, je tu pro Vás náš projekt a hromada článků motivace a videí jak cvičit.

A nezapomínejte, že lidské tělo je stvořeno pro pohyb. Není to jen úchylka moderní doby.

 

Líbil se Vám článek? Přišel Vám srozumitelný? Náměty na další články zasílejte na info@fittide.cz

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *